Ce este SAF-T?
Ce este SAF-T?
Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) = “Standard Audit File – TAX” reprezintă un standard internațional utilizat pentru transferul electronic de date și informații contabile între entitățile ecomomice către autoritățile fiscale, conceput de OECD în anul 2005.
Concret, SAF-T înseamnă completarea și trimiterea declarației D406 de la contribuabili către ANAF, exclusiv online.
Cui se adresează SAF-T?
Toate firmele din România, plătitoare sau neplătitoare de TVA, au obligatia să depună Declaratia 406 ( SAF-T ), lunar sau trimestrial, începând cu 1 ianuarie 2025.
Exceptii de la obligația depunerii SAF-T: PFA, II, IF, asociatiile familiale (ASF, societațile profesionale de avocati cu răspundere limitata (SPAR) și cabinetele individuale de avocat, societățile profesionale notariale si birourile individuale notariale, cabinetele medicale individuale (CMI), societatile profesionale de practicieni in insolventa (SPI), institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate, autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare; asociațiile/persoanele fără scop patrimonial, alte entități, care organizează și țin contabilitatea în partidă simplă conform legii, persoanele juridice a căror activitate este suspendată temporar prin înscrierea mențiunilor la Registrul comerțului, nu au obligația de depunere a fişierului standard de control fiscal (SAF-T) pentru perioada în care activitatea este suspendată temporar, conform art. 101 alin. (41) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare.
Ce presupune raportarea SAF-T către ANAF?
Concret, fișierul standardizat trimis către ANAF contine toate operațiunile contabile, cotele de TVA, creanțele și datoriile, cu detalii pe furnizori și clienți, mijloace fixe, inventare dar și mișcări în stocuri, soldurile de numerar și bancă, creditările asociatilor, etc.
Complexitatea raportării constă în faptul ca îngreunează procesul de completare prin codificarea tuturor informațiilor introduse în aplicația cu care lucrezi si generarea fisierului standartizat in format xml.
Implementare SAF-T în afacerea ta
Pentru o implementare de succes, este important să se pregătească atât angajații din departamentul financiar, cât și infrastructura IT, iar colaborarea cu consultanți specializați poate asigura respectarea cerințelor legale și tehnice. Acest proces necesită o abordare atentă și planificată, pentru a asigura conformitatea și a minimiza riscurile.
1. Evaluarea și actualizarea infrastructurii IT, dacă aplicația de contabilitate este compatibilă cu SAF-T și efectuarea actualizărilor necesare ale sistemelor contabile sau ERP.
2. Colectarea datelor din documentele primare: facturi, bonuri, extrase bancare, documente de plată, rapoarte de gestiune sau evidența stocurilor.
3. Structurarea datelor necesare: analiza tipurilor de date care trebuie incluse în fișierul SAF-T: facturi, tranzacții, plăți, informații contabile și cum se asigură corectitudinea lor.
4. Teste și simulări: efectuarea de teste pentru a te asigura că procesul funcționează corect și că datele sunt corecte și conforme, inainte de a depune fisierul final.
5. Generarea fișierului SAF-T: Crearea de proceduri cum se creaza și se transmite fișierul XML în conformitate cu cerințele ANAF, respectand in acelasi timp termenele de raportare.
Beneficiile conformării cu SAF-T
Contrar opiniei generale, comformarea aduce si cateva beneficii printre care: transparență și eficiență fiscală, reducerea riscurilor de control, automatizarea proceselor contabile prin identificarea și reducerea erorilor.
Riscuri și cum să le eviți
- Erori în fișierul SAF-T: (ex: facturi incorecte/incomplete, tranzacții bancare gresite, date sau documente lipsă).
- Nerespectarea termenului limită, din cauza omiterii de documente.
Prevederi legale SAF-T Romania
Sancțiuni aplicabile
Nedepunerea la termenele prevăzute de lege a SAF-T: amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
Depunerea incorectă ori incompletă a SAF-T: amendă de la 500 lei la 1.500 lei
Atentie!
Depunerea D406 cu date incorecte, incomplete sau din care lipsesc informațiile obligatorii atrage invalidarea acesteia, situația va fi comunicată online, in SPV.
Dacă ai întrebări despre implementarea SAF-T în afacerea ta sau ai nevoie de ajutor pentru a te conforma cu cerințele ANAF, nu ezita să ne contactezi. Echipa noastră de suport tehnic, economisti și experți contabili te poate ghida în procesul de implementare și te poate ajuta să eviți eventualele riscuri fiscale. Ne poți contacta aici.